Центральним пунктом освітньо-виховного
процесу, серцем семінарського життя є Божественна Євхаристія. Під час загальних
говінь викладачі та вихованці навчаються істинному покаянню та благоговінню,
борються з пороками та гріхами, долають немочі та з'єднуються «в Єдиному Духу
причастя». Багато вихованців, які звикли до вкрай рідкісного Причастя, не
тільки дізнаються про користь і необхідність Причастя, а й на прикладі власного
життя, іноді — вперше, відчувають насолоду єднання з Богом.
У дні спільних говінь
(зазвичай у дні пам'яті святих місіонерів, богословів, особливо шанованих
подвижників благочестя) відбуваються урочисті соборні богослужіння за участю
викладачів у священному сані. До Святого Причастя приступають усі студенти та
викладачі.
Перед Причастям проводяться співбесіди священиків зі студентами з питань молитовного життя, значення спільного Причастя та церковної молитви. Якщо студент протягом трьох говінь не приступав до Святої Чаші, то духовник Семінарії запрошує учня для розмови про причину відмови від Святих Христових Тайн. Дати спільних говінь на майбутній навчальний рік розробляються у травні місяці та включаються до Календаря навчального процесу. Таким чином, студенти на початку навчального року знають, коли і в дні яких святих проходитимуть спільні студентські сповіді та Причастя Христових Тайн протягом усього року.
Календар навчального процесу
розраховує одне загальне говіння за місяць незалежно від канікулярного часу.
Саме така система була розроблена зборами всіх викладачів Семінарії у
священному сані з метою батьківського піклування про душі довірених ним
духовних дітей. Спеціально для цього в Семінарії проводяться пастирські наради,
присвячені виробленню спільної тактики у різних духовних питаннях та «складних
випадках». Старші священики в дусі Христової любові надають молодшим пастирям
поради і настанови, відбувається обмін думками з нагальних проблем і актуальних
питань семінарського життя.
Древні чини Літургій
З благословення
Преосвященного владики Ректора, у студентському храмі в ім'я преподобного
Нестора Літописця 17 грудня 2005 р. вперше було здійснено Божественну Літургію
за чином святого апостола Якова, брата Господнього. Служіння рідкісного чину
Літургії передувала тривала підготовка. Богослужіння відбувалося понад 2,5
години. Уривки зі Святого Письма, крім церковнослов'янського, прочиталися також
єврейською (із Старого Завіту), грецькою (Євангеліє), російською та українською
(Апостол). Ектенії виголошувалися дияконами обличчям до народу. Причасники приймали
окремо Тіло та Кров Христова.
З того часу служіння
цього стародавнього чину Літургії стало традицією у нашій Духовній школі.
Щоразу після малого входу, який здійснюється не простим шляхом від північних
воріт до Царських по амвону, а по периметру всього храму, ніби торкаючись собою
всіх християн, що служить священиками, говориться проповідь. До стародавньої
традиції слово проголошується сидячи. Так в одне зі служінь викладач літургіки
ієрей Олександр Носенко нагадав віруючим, що в давньохристиянській церкві кожна
громада мала свою літургію, і служіння літургії св. ап. Якова є ще одним
доказом того, що єдність у різноманітті.
Цікаво зауважити, що
студенти дуже серйозно готуються до цього богослужіння, особливо коли воно
відбувається в ранковий час. Воно ніби переносить їх у той час, коли перші
християни збиралися в нічний або ранковий час для здійснення своїх агап. На
кожній такій Божественній літургії дуже багато причасників Тіла і Крові
Христової.
Крім того, один раз у
семінарському храмі відслужили Літургію свт. Амвросія Медіоланського із
вставною анафорою з Божественної літургії св. Іоанна Златоуста - унікальна
літургійна пам'ятка Західної Церкви до Великої схизми.
Богослужбова практика
Богослужіння за участю
студентів Семінарії відбуваються в м. Горішні Плавні: Свято-Миколаївському
соборі, семінарських храмах Трьох святителів та преподобного Нестора Літописця,
а також у храмі блаженної Ксенії Петербурзької та Всесвятському храмі в буденні,
святкові та недільні дні.
Підготовка та здійснення
богослужінь за участю вихованців відбувається під контролем кураторів
богослужбової практики. Складений за спеціальним зразком устав богослужіння
перевіряється черговим викладачем Уставу. Викладачі співу контролюють співки
богослужбових груп. Готовність вихованців до богослужбового читання раз на
семестр перевіряється атестаційною комісією.
На спеціальному стенді
«Богослужбова інформація» відображаються відомості про графік і знак
богослужінь. Для кожної богослужбової групи призначається уставщик та регент.
Участь у богослужіннях оцінюється та вписується в особливій відомості. Оцінка
за богослужбову практику входить до списку дипломних оцінок.